ایران لایسنس

تلسکوپ جیمز وب باز هم رکورد دورترین کهکشان رصد شده را شکست

0
(0)

تلسکوپ جیمز وب باز هم رکورد دورترین کهکشان رصد شده را شکست

 

 

تلسکوپ جیمز وب ظاهرا با رصد جرمی متعلق به حدود 250 میلیون سال پس از انفجار بزرگ رکورد دورترین کهکشان مشاهده شده را شکسته است.

در یک مطالعه جدید دانشمندان از اولین مجموعه داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) برای کشف یک کهکشان احتمالی به نام CEERS-93316 استفاده کردند که حدود 250 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفت.

CEERS مخفف Cosmic Evolution Early Release Science Survey است و به طور خاص بر اساس تصویربرداری جیمز وب ساخته شده است. کهکشان همچنین یک رکورد جدید انتقال به سرخ با شاخص z 16.7 به ثبت رساند. این یافته به ویژه جالب است زیرا قدرت جیمز وب را تنها چند هفته پس از ارسال اولین داده های علمی خود نشان می دهد.

دکتر ربکا بولر یکی از اعضای همکاری ارنست رادرفورد در دانشگاه منچستر و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: «چند هفته گذشته تماشای تمام رکوردهای طولانی مدت هابل بسیار سورئال بوده است. شکسته شدن در این مطالعه یافتن یک کهکشان احتمالی در z=16.7 غافلگیر کننده است و چیزی نبود که از داده های اولیه انتظار داشتیم.

مطالعه جدید همچنین به ده‌ها مطالعه قبلی اشاره دارد که اجرام آسمانی را با استفاده از مشاهدات ترکیبی از رصدخانه‌های زمینی با تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای اندازه‌گیری انتقال به سرخ حدود 10 اندازه‌گیری کردند.

کالوم دانان نویسنده اصلی این مطالعه همچنین خاطرنشان کرد پیدا کردن چنین کهکشانی دور با استفاده از شبکه شگفت انگیز است زیرا این تنها اولین مجموعه داده است. اما توجه به این نکته مهم است که مشاهدات بیشتری با استفاده از ابزارهای طیف سنجی مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که دقت اندازه گیری انتقال به سرخ. به همین دلیل است که ما آن را کهکشان ممکن می نامیم.

مطالعه حاضر بر اساس داده‌های تصویربرداری از دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب (NIRCam) نشان داد که CEERS-93316 نمی‌تواند یک ستاره کم جرم یا یک هسته فعال کهکشانی آشکار باشد. زیرا CEERS-93316 تنها 250 میلیون سال سن دارد یکی از اهداف کیهان شناسان این است که بفهمند پس از انفجار بزرگ در چنین کهکشان های جوانی چه اتفاقی می افتد.

بولر افزود: پس از بیگ بنگ، جهان وارد دوره ای به نام دوران تاریکی شد که قبل از تولد ستاره ها ادامه داشت. مشاهدات این کهکشان ما را به جایی برمی گرداند که فکر می کنیم اولین کهکشان ها شکل گرفته اند. ما در اوایل جهان کهکشان‌های بیشتری نسبت به پیش‌بینی شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای پیدا کردیم، بنابراین به وضوح ناشناخته‌های زیادی وجود دارد، از جمله سؤالاتی در مورد چگونگی و زمان تشکیل اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها.

 

 

با این یافته ارزشمند فقط در اولین مجموعه داده جیمز وب جالب است که بدانیم این تلسکوپ فضایی رکوردشکن چقدر عمق بیشتری را می‌تواند ببیند و آیا می‌تواند خود انفجار بزرگ را رصد کند یا خیر.

بولر توضیح داد: جیمز وب می‌تواند کهکشان‌ها را در جابه‌جایی‌های قرمز بیشتر از 20، کمتر از 200 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، شناسایی کند. یافتن این کهکشان‌ها احتمالاً بسیار دشوار خواهد بود، اما کشف CERRS 93316 به ما امیدواری می‌دهد که جیمز وب بتواند این کار را انجام دهد.

دانان همچنین افزود: دورترین پدیده مشاهده شده پس زمینه مایکروویو کیهانی (CMB) است که درخشش بیگ بنگ در نظر گرفته می شود. سال‌ها، به‌ویژه ماهواره پلانک، که اگرچه در سال 2009 پرتاب شد، می‌تواند مراحل اولیه شکل‌گیری کهکشان‌ها را کاوش کند.

در حالی که دانن بولر خاطرنشان کرد که هیچ مشاهده دیگری از CEERS-93316 برنامه ریزی نشده است، آنها امیدوارند که چنین فرصتی در آینده ایجاد شود.

انتقال به سرخ بخشی از آنچه به عنوان اثر داپلر شناخته می شود، است که ستاره شناسان از آن برای اندازه گیری فواصل در کیهان استفاده می کنند.

یک مثال متداول از اثر داپلر، تغییر ارتفاع موج صوتی است که زمانی که یک جسم پر سر و صدا، مانند آمبولانس، به سمت شما حرکت می کند و سپس از شما دور می شود، احساس می شود. هنگامی که جسم به سمت شما حرکت می کند، تغییر طول موج امواج صوتی را Blueshift می گویند، در حالی که زمانی که از شما دور می شود، به آن انتقال به سرخ می گویند.

مطالعه جدید یک رکورد جدید انتقال به سرخ ایجاد می کند، به این معنی که دانشمندان دورترین جسم جهان را تا به امروز اندازه گیری کرده اند.

برای مشاهده مقاله های بیشتر حتما به وبلاگ ما سر بزنید

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازها : 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.