ایران لایسنس

چرا لپ تاپ بی دلیل خاموش شد؟

0
(0)

علت خرابی لپ تاپ

چرا لپ تاپ بی دلیل خاموش شد؟

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و روشن نشدن آن می تواند تجربه بسیار ناراحت کننده ای باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، اکثر مردم ابتدا به شارژر لپ‌تاپ خود نگاه می‌کنند تا ببینند آیا علت خاموش شدن سیستم آنها همین است یا خیر! در حالی که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در این مقاله می خواهیم در مورد این دلایل صحبت کنیم. اگر شما هم چنین مشکلی دارید با پلهنیک همراه باشید تا در ابتدا دلایل این مشکل را توضیح دهیم و در نهایت در مورد راه حل هایی برای حل این مشکل صحبت کنیم. اگر مشکل لپ تاپی که ناگهان خاموش می شود و روشن نمی شود با تست های اولیه حل نشد، بهتر است لپ تاپ را برای تست ویژه تعمیر کنید.

 

دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در ویندوز ۱۰ یا ویندوزهای که ممکن است برای همه ما رخ دهد. لپ‌تاپ‌ها یک محافظ داخلی دارند که در صورت داغ شدن بیش از حد هر یک از قطعات، سیستم را خاموش می‌کنند. این خاموش شدن به نفع شماست، زیرا از رایانه شما در برابر وارد شدن آسیب احتمالی محافظت می‌کند.

گاهی بعد از چند ثانیه روش کردن سیستم، لپ تاپ‌ خاموش می‌شود، خاموش شدن لپ تاپ بعد از چند ثانیه هم می‌تواند دلائل مختلفی داشته‌ باشد. برخی از مشکلات، مانند گرمای بیش از حد، به دلیل ساختار فشرده، لپ تاپ را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ با راهکارهایی که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، امکان‌پذیر است.

 

۱. فن کثیف/ گرمای بیش از حد

یکی از اولین و محتمل‌ترین دلایلی که کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما به‌طور تصادفی خاموش می‌شود، به‌خصوص زمانی که در حال انجام بازی هستید، داغ شدن بیش از حد دستگاه است. بنابراین بسیار مهم است که برای لپ تاپ خود از فن مناسب استفاده کنید. در برخی از موارد، فن کثیف هم می‌تواند باعث خاموش شدن دستگاه شود.

برای رایانه‌ای که به‌طور تصادفی خاموش می‌شود، باید فن کارت گرافیک، فن‌های کیس و فن CPU را بررسی کنید و چند لحظه وقت بگذارید تا قطعات به درستی تمیز شوند. ممکن است قسمت های داخلی لپ تاپ با گرد و غبار، مو و سایر ناخالصی ها پوشیده شده باشد که باید تمیز شوند. یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ ایسر داغ شدن بیش از حد و کثیف بودن فن آن است که بارها توسط بسیاری از کاربران گزارش شده است.

 

۲. خرابی سخت افزار

یکی دیگر از دلایل رایج برای خاموش شدن تصادفی رایانه شما، خرابی قطعات سخت افزاری است. به‌خصوص در رایانه‌هایی که تعمیر شده‌اند، این موضوع بی‌سابقه نیست. یک راه ساده‌تر برای بررسی خطاهای سخت‌افزاری این است که به Device Manager سیستم‌تان بروید و ببینید آیا خطایی گزارش می‌شود یا خیر. حتی خاموش شدن لپ تاپ بعد از چند دقیقه کار نکردن هم می‌تواند به همین دلیل باشد.

خرابی سخت افزارهای لپ تاپ می‌توانید یکی از دلایل خاموشن شدن ناگهانی لپ تاپ باشد.

گاهی اتصال فلش به سیستم‌ باعث خاموش شدن سریع لپ تاپ می‌شود. خاموش شدن لپ تاپ هنگام اتصال فلش می‌تواند به دلایل خرابی سخت افزارهای سیستم باشد.

 

3. CPU یا GPU اورکلاک شده

اگر رایانه خود را اورکلاک کرده باشید، ممکن است هنگام انجام فعالیت های سنگین مانند بازی یا پردازش ویدیو، رایانه شما به طور ناگهانی خاموش شود. مطمئن شوید که اورکلاک در لپ تاپ یا رایانه شما غیرفعال است و سپس بررسی کنید که چرا لپ تاپ به طور ناگهانی خاموش می شود و روشن نمی شود.

overclock

فعال کردن گزینه اورکلاک در سیستم ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی سیستم شود.

 

4. درایورهای دستگاه قدیمی، گم شده یا آسیب دیده

گاهی اوقات درایور یک قطعه سخت افزاری است که باعث ایجاد مشکل می شود. درایورهای ناسازگار می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. اگر سیستم عامل خود را به هم ریخته اید یا درایورهای رایانه خود را تغییر داده اید، می تواند مشکل ساز شود. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ با باتری آسیب دیده یکی از دلایل خاموش شدن سیستم است.

 

5. ویروس کامپیوتری

نادرترین علت خاموش شدن تصادفی کامپیوتر یک ویروس کامپیوتری است. برخی از ویروس های کامپیوتری باعث خاموش شدن و راه اندازی مجدد سیستم می شوند، به عبارت دیگر سیستم شما به صورت خودکار فعال می شود. (خرید لایسنس اورجینال آنتی ویروس)

ویروس کامپیوتری

دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و روشن نشدن آن ممکن است به دلایل نرم افزاری مانند ویروس های سیستمی باشد.

این ویروس ها با انجام اولین فعالیت در کامپیوتر فعال می شوند. این فعالیت می تواند فشار دادن دکمه های روی صفحه کلید یا باز کردن یک برنامه یا بازی خاص باشد. برای اطمینان از اینکه سیستم شما در برابر ویروس ها محافظت می شود، حتما از نرم افزارهای ضد ویروس استفاده کرده و به طور مرتب آن را به روز کنید و کامپیوتر خود را اسکن کنید.

 

6. شارژر، باتری یا منبع تغذیه معیوب

اگر شما یک گیمر هستید و لپ تاپ شما به طور تصادفی در حین انجام یک بازی با تنظیمات عملکرد عادی خاموش می شود، به احتمال زیاد مشکل از شارژر یا منبع تغذیه شما است. خاموش کردن لپ تاپ در زمانی که شارژر به برق وصل است می تواند نشان دهنده مشکل بودن شارژر باشد. استفاده از آداپتور با ولتاژ کمتر یا جریان بیشتر ممکن است باعث اختلال در عملکرد دستگاه شما و حتی خاموش شدن آن شود.

در بسیاری از موارد، لپ‌تاپ‌ها می‌توانند بدون شارژر خاموش شوند و این مشکل ربطی به باتری یا آداپتور دستگاه شما ندارد. دلیل خاموش شدن لپ تاپ بدون شارژر می تواند به دلایل زیر باشد:

دکمه پاور خراب است
آتش سوزی یا خرابی مانیتور
آسیب یا نفوذ آب و مایعات به لپ تاپ
بسیاری از مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری
و…
جدای از موارد ذکر شده، مشکل خاموش شدن لپ تاپ با کشیدن شارژر نیز یکی از مشکلات رایج اکثر کاربران است. این مشکل در دو حالت رخ می دهد. وقتی باتری داخل لپ تاپ است و آداپتور را به آن وصل می کنید یا زمانی که باتری داخل لپ تاپ نیست و فقط آن را با آداپتور به پریز برق وصل می کنید.

در هر دوی این شرایط، مشکل می تواند ناشی از مادربرد یا مادربرد لپ تاپ باشد و ربطی به باتری یا آداپتور دستگاه ندارد. خرابی برد اصلی کامپیوتر ممکن است به دلیل آسیب، نفوذ رطوبت، نوسانات برق و یا حتی اتصال کابل های غیر استاندارد به لپ تاپ باشد.

 

حل مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن تصادفی لپ تاپ ممکن است ناشی از مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری یا در برخی موارد هر دو باشد. برخی از مشکلات خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ با اقدامات ساده قابل حل است.

انواع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باعث خاموش شدن لپ تاپ می شود.

حل مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

 

1. بررسی کنید که لپ تاپ شما بیش از حد گرم نشده باشد

این روزها کامپیوترها طوری برنامه ریزی شده اند که پس از گرم شدن تا دمای معینی به دلایل ایمنی خاموش شوند. اگر دستگاه شما بیش از حد گرم شود، قطعات سخت افزاری و نرم افزاری آن ممکن است آسیب ببینند.

اگر رایانه شما دارای ویندوز 10 است و به طور ناگهانی خاموش می شود، اولین چیزی که توصیه می کنیم این است که گرمای بیش از حد سیستم را بررسی کنید. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از فن های آسیب دیده یا ضعیف، تهویه ضعیف، گرد و غبار و منبع تغذیه ناکافی باشد.

بهتر است هر از چند گاهی لپ تاپ را تمیز کنید و از تهویه مناسب اتاقی که در آن کار می کنید مطمئن شوید. همچنین از منبع تغذیه پایدار استفاده کنید.

 

2. فست بوت را در ویندوز فعال کنید

هدف از ویژگی راه‌اندازی سریع کاهش زمان راه‌اندازی مجدد کامپیوتر پس از خاموش شدن آن است. با فعال کردن این ویژگی در رایانه شما، ویندوز همه برنامه ها را می بندد و کاربران را از سیستم خارج می کند، درست مانند خاموش شدن معمولی.

قبل از اینکه خاموش شدن کامل شود، وضعیت فعلی سیستم در فایل خواب ذخیره می شود. هنگامی که کامپیوتر خود را بوت می کنید، ویندوز نیازی به بارگیری مجدد هسته، فایل های سیستم و درایورها ندارد. ویندوز فایل Hibernation را می خواند تا رم را تازه کند و زمان بوت شدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگرچه این ویژگی فرآیند بوت شدن را سرعت می بخشد، اما رویکرد یکپارچه آن می تواند سیستم شما را ناپایدار کند و منجر به مشکلات زیادی و حتی خاموش شدن تصادفی لپ تاپ شما شود. چنین مشکلاتی در دستگاه هایی دیده می شود که از حالت خواب پشتیبانی نمی کنند.

مراحل غیرفعال کردن راه اندازی سریع در ویندوز 10
به Control Panel > Power Options بروید.
انتخاب-option-power-computer-shutdown-randomly
بعد، Choose what the power button is را انتخاب کنید.
توصیه می شود تیک Enable fast boot را بردارید.
در نهایت روی Save Changes کلیک کنید.
دکمه پاور لپ تاپ به صورت تصادفی غیرفعال می شود.

 

3. لپ تاپ خود را برای ویروس اسکن کنید

برخی از بدافزارها و ویروس ها می توانند باعث خاموش شدن ناگهانی رایانه شما شوند. کاری که در این مورد باید انجام دهید این است که از سیستم خود با Windows Security (معروف به Windows Defender) محافظت کنید. یا هر نرم افزار آنتی ویروس دیگری برای اسکن کامل

آنتی ویروس مایکروسافت

وجود آنتی ویروس در سیستم می تواند از آلوده شدن و خاموش شدن ناگهانی سیستم جلوگیری کند.

با دنبال کردن مراحل زیر می توانید یک اسکن کامل سیستم را با Windows Security انجام دهید:

مرحله 1: کلید WIN را روی صفحه کلید خود فشار دهید و “Windows Security” را جستجو کنید. اولین نتیجه جستجو باید امنیت ویندوز باشد. ENTER را فشار دهید تا باز شود.
مرحله 2: به تب Virus & Threat Protection در سمت چپ بروید.
مرحله 3: روی “Scan Options” کلیک کنید.
مرحله 4: Full Scan را انتخاب کنید و روی Scan Now کلیک کنید.
این ممکن است چندین ساعت طول بکشد، بنابراین صبور باشید.

 

4. درایورهای قدیمی و درایور GPU را به روز کنید

هنگامی که رایانه شما به طور تصادفی خاموش می شود، درایورهای قدیمی می توانند دلیل آن باشند. برای به روز رسانی درایوهای قدیمی باید مراحل زیر را دنبال کنید.

برای به روز رسانی هر درایور، روی Start کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید.
بر روی هر کدام راست کلیک کرده و “Update Driver” را انتخاب کنید.
بهترین راه برای به روز رسانی درایور GPU در زیر توضیح داده شده است:

مرحله 1: روی Start کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید.
مرحله 2: آداپتورهای نمایش را گسترش دهید.
مرحله 3: روی آداپتور نمایشگر خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
مرحله 4: به تب Details بروید و روی منوی کشویی Device description کلیک کنید، سپس Hardware IDs را انتخاب کنید.
مرحله 6: مرورگر خود را باز کنید و شناسه GPU را در URL آن وارد کرده و جستجو کنید. اولین نتایج جستجو نام دقیق و سازنده GPU شما را نشان می دهد.
مرحله 7: به وب سایت سازنده GPU بروید و درایور به روز شده را دانلود کنید.
یکی از مشکلات کاربران لپ تاپ لنوو، خاموش شدن ناگهانی آن است. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ لنوو مربوط به سیستم «دفاع از خود» است که باعث خاموش شدن سیستم در مواقع بحرانی یا بحرانی می شود.

در حالی که طبق گزارش کاربران، دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ دل، تغییر درایور کارت گرافیک، ویروسی شدن سیستم، افزایش دمای لپ تاپ و یا حتی خرابی باتری است.

اگرچه لپ تاپ ها به طور کلی پایدار هستند، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به نگهداری مناسب داشته باشند. به غیر از راه های ذکر شده در این مقاله، راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای رفع خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ از آن ها استفاده کنید، مانند به روز رسانی بایوس و بررسی هارد دیسک. اما این رویکردها برای مبتدیان و کسانی که دانش فنی کافی در مورد تعمیر لپ تاپ ندارند توصیه نمی شود.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازها : 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.