ایران لایسنس

تفاوت MBR با GPT چیست ؟

0
(0)

تفاوت MBR با GPT چیست ؟

 

تفاوت MBR با GPT چیست

 

اگر به تازگی یک رایانه شخصی جدید خریداری کرده اید یا تصمیم به نصب سیستم عامل اورجینال دارید، باید فرآیند پارتیشن بندی هارد رایانه خود را انجام داده باشید. تا زمانی که پارتیشن‌ها به سیستم فایل NTFS یا FAT فرمت نشده باشند، درایو ذخیره‌سازی قادر به ذخیره داده‌ها نیست.

در این مرحله، اکثر ما با دوراهی انتخاب یک یا آن سبک پارتیشن مواجه هستیم. در این مقاله در مورد دو سبک پارتیشن بندی دیسک MBR و GPT صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این، ما همچنین تفاوت بین MBR و GPT را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

بیایید با کسب درک اولیه از MBR و GPT شروع کنیم. بیایید با MBR شروع کنیم.

 

MBR چیست؟

MBR مخفف Master Boot Record است. برای توضیح بیشتر، آن را به سادگی بخشی از یک دیسک سخت است که در آن تمام اطلاعات مربوط به دیسک را می توان یافت. ما می توانیم آن را در بخش بوت پیدا کنیم و حاوی جزئیات انواع پارتیشن ها و همچنین کدی است که در زمان بوت شدن سیستم عامل کامپیوتر مورد نیاز است.

MBR می تواند بسیاری از اشکال مختلف داشته باشد، اما چیزی که برای همه این فرم ها مشترک است این است که همه آنها دارای اندازه 512 بایت، جدول پارتیشن و کد بوت استرپ هستند.

اجازه دهید برخی از ویژگی های MBR را بررسی کنیم.

 

ویژگی های MBR

این موارد به شرح زیر است:

  1. حداکثر تعداد پارتیشن های اولیه ممکن در یک دیسک MBR 4 عدد است که در آن هر پارتیشن به 16 بایت فضا نیاز دارد که در مجموع 64 بایت فضا برای تمام پارتیشن ها می کند.
  2. پارتیشن های MBR می توانند سه نوع باشند: پارتیشن های اصلی، پارتیشن های توسعه یافته و پارتیشن های منطقی. همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند تنها 4 پارتیشن اصلی داشته باشد. این محدودیت با پارتیشن های توسعه یافته و منطقی برطرف می شود.
  3. جدول پارتیشن در MBR شامل جزئیات فقط پارتیشن اولیه و توسعه یافته است. همچنین، درک این نکته مهم است که داده ها را نمی توان مستقیماً در پارتیشن توسعه یافته ذخیره کرد و بنابراین نیاز به ایجاد پارتیشن های منطقی وجود دارد.
  4. برخی از جدیدترین انواع Master Boot Record نیز ممکن است دارای موارد اضافی مانند امضای دیسک، مهر زمانی و جزئیات مربوط به قالب بندی دیسک باشند.
  5. برخلاف نسخه‌های قدیمی MBR که می‌توانستند چهار پارتیشن را پشتیبانی کنند، آخرین نسخه‌ها می‌توانند تا ۱۶ پارتیشن را پشتیبانی کنند. از آنجایی که اندازه همه MBR بیش از 512 بایت نیست، دیسک هایی که با MBR فرمت می شوند دارای فضای دیسک 2 ترابایتی هستند که برای استفاده در دسترس است. (برخی از هارد دیسک ها با 1024 بایت یا بخش 2048 بایت نیز موجود هستند، اما این می تواند مشکلاتی را با سرعت دیسک ایجاد کند و بنابراین انتخاب عاقلانه ای نیست)
  6. با تمامی نسخه های ویندوز (32 بیت و 64 بیت) و آخرین نسخه ویندوز 10 نیز سازگار است.

ساختار MBR
اجازه دهید نگاه کنیم که ساختار ساده MBR چگونه به نظر می رسد.

mbr-gpt

محدودیت های MBR

کاستی هایی هم دارد. در زیر به این موارد اشاره می شود:

  • سبک پارتیشن MBR فقط می تواند با فضای دیسک که بیش از 2 ترابایت نباشد کار کند.
  • می تواند تنها تا 4 پارتیشن اصلی داشته باشد. در صورتی که پس از ایجاد پارتیشن های اولیه، فضای تخصیص نیافته وجود داشته باشد، می توانیم با ایجاد پارتیشن های توسعه یافته که در آن پارتیشن های منطقی مختلف ایجاد می شود، آن را قابل استفاده کنیم.

با این محدودیت های MBR، کاربران اغلب سبک های مختلفی را برای پارتیشن بندی انتخاب می کنند. یکی از رایج ترین سبک های پارتیشن بندی به غیر از MBR GPT است.

اجازه دهید ابتدا بفهمیم GPT چیست قبل از اینکه آن را با MBR مقایسه کنیم.

 

GPT چیست؟

GPT مخفف GUID Partition Table است. این جدیدترین سبک پارتیشن بندی دیسک است و به عنوان جانشین سریع MBR شناخته می شود. GPT اطلاعات مربوط به سازماندهی پارتیشن ها و کد بوت سیستم عامل را در سراسر درایو نگهداری می کند.

این تضمین می کند که در صورت خراب شدن یا حذف شدن هر پارتیشن، داده ها همچنان قابل بازیابی هستند و هیچ مشکلی در روند بوت شدن وجود نخواهد داشت. این یکی از دلایل برتری GPT نسبت به MBR است.

طرح دیسک GPT
تصویر زیر یک طرح بندی ساده تصویر GPT را نشان می دهد.

mbr-vs-gpt

در تصویر بالا می بینیم که دیسک GPT به سه قسمت تقسیم شده است:

  • جدول پارتیشن اولیه: جایی است که MBR محافظ، پارتیشن هدر GPT و جدول پارتیشن قرار دارند.
  • پارتیشن داده های عادی: مکانی است که برای ذخیره داده های شخصی استفاده می شود.
  • پشتیبان گیری از جدول پارتیشن: این مکان برای ذخیره داده های پشتیبان برای هدر و جدول پارتیشن GPT استفاده می شود. این در صورت آسیب دیدن جدول پارتیشن Primary مفید است.

 

ویژگی های GPT

  1. دیسک GPT فضای ذخیره سازی بسیار بیشتری را در مقایسه با MBR فراهم می کند. کاربران می توانند چندین پارتیشن ایجاد کنند. سیستم دیسک GPT می تواند تا 128 پارتیشن ایجاد کند.
  2. هنگامی که ما در مورد محدودیت MBR صحبت می کنیم که در آن تنها 4 پارتیشن اصلی می توان ایجاد کرد، سیستم دیسک GPT یک پیشرفت بزرگ است.
  3. سبک دیسک GPT باعث می شود بازیابی اطلاعات به یک کار بی دردسر تبدیل شود.
  4. GPT می تواند بررسی هایی را برای اطمینان از ایمن بودن داده ها انجام دهد. از مقادیر CRC برای بررسی امنیت داده ها استفاده می کند. در صورت آسیب دیدن داده ها، می تواند آسیب را تشخیص دهد و همچنین سعی کند داده های آسیب دیده را از مکان های دیگر روی دیسک بازیابی کند. این باعث می شود GPT در مقایسه با MBR انتخاب قابل اعتمادتری باشد.
  5. استفاده از GPT فقط به سیستم عامل ویندوز محدود نمی شود، بلکه به طور گسترده توسط سایر سیستم عامل ها مانند مک اپل نیز استفاده می شود.
  6. یکی از ویژگی های بسیار جالبی که در GPT گنجانده شده است “MBR محافظ” نام دارد. این MBR تنها یک پارتیشن را در کل درایو در نظر می گیرد. در چنین مواردی، هنگامی که کاربران سعی می کنند GPT را با کمک یک ابزار قدیمی مدیریت کنند، این ابزار یک پارتیشن را که در سراسر درایو پخش شده است می خواند. در اینجا زمانی است که Protective MBR مطمئن می شود که ابزارهای قدیمی درایو GPT را پارتیشن بندی نمی کنند و از آسیب دیدن داده های GPT با MBR جدید جلوگیری می کند. MBR حفاظتی از داده های GPT محافظت می کند بنابراین حذف نمی شوند.

 

محدودیت های GPT

  • در حالی که GPT تقریبا با تمام نسخه های 64 بیتی ویندوز مانند ویستا، ویندوز 8 و ویندوز 10 سازگار است، اما در صورتی که باید از GPT به عنوان درایو بوت استفاده شود، سیستم باید بر اساس UEFI باشد. درایو GPT نمی تواند به عنوان درایو اصلی در مورد سیستمی که مبتنی بر BIOS است کار کند.

 

 

چه زمانی MBR انتخاب مناسبی است؟

تنها دلیلی که هر کاربری MBR را به GPT انتخاب می کند، زمانی است که ویندوز بر روی یک سیستم مبتنی بر BIOS نصب شده باشد و درایو به عنوان درایو بوت استفاده شود. قالب‌بندی MBR همچنین برای کاربرانی که روی درایوهای کمتر از 2 ترابایت یا هر نسخه قبلی ویندوز کار می‌کنند، انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود، زیرا سازگاری با سیستم را حفظ می‌کند.

با مزایا و معایب دو سبک محبوب برای پارتیشن بندی دیسک، مزایا و محدودیت های ذکر شده در بالا مطمئنا به انتخاب مناسب کمک می کند.

 

MBR در مقابل GPT

برای سهولت کار برای خوانندگان ما در زیر یک جدول مقایسه جامع بین MBR و GPT وجود دارد. جدول تفاوت عمده بین MBR و GPT را نشان می دهد.

 

GPT- GUID Partition Table MBR- Master Boot Record نقطه مقایسه
تا 128 برای سیستم عامل ویندوز 4 تعداد پارتیشن های اولیه
18 اگزابایت (18 میلیارد گیگابایت) 2 ترابایت حداکثر اندازه پارتیشن
18 اگزابایت (18 میلیارد گیگابایت) 2 ترابایت حداکثر اندازه هارد دیسک
مقادیر CRC برای اطمینان از امنیت داده ها استفاده می شود. از جدول پارتیشن GUID نسخه پشتیبان تهیه کنید بدون چک جمع در بخش داده امنیت
UEFI BIOS مشخصات فنی
دارای یک GUID منحصر به فرد و یک نام 36 کاراکتری در پارتیشن ذخیره می شود نام پارتیشن
ورودی های بوت لودر در پارتیشن های مختلف هستند پشتیبانی ضعیف بوت چندگانه پشتیبانی می شود
تمام سیستم عامل های اصلی مانند MAC و آخرین نسخه های ویندوز مانند ویندوز 10 ویندوز 7 و سایر نسخه های قدیمی تر مانند ویندوز 95/98، ویندوز XP و غیره پشتیبانی از سیستم عامل
داده ها را می توان به راحتی بازیابی کرد داده ها را نمی توان به راحتی بازیابی کرد بازیابی اطلاعات
تشخیص آسان هیچ راهی برای تشخیص خرابی داده ها وجود ندارد فساد داده ها
LBA تنها روش آدرس دهی پارتیشن ها است CHS (چرخه سر سیلندر) یا LBS (آدرس بلوک منطقی) روش آدرس دهی پارتیشن
512 بایت در LBA. هر ورودی پارتیشن 128 بایت است 512 بایت اندازه
16 بایت GUID استفاده شده است کد 1 بایتی کد نوع پارتیشن
امنیت بیشتری را ارائه می دهد در مقایسه با GPT پایدارتر است ثبات
سیستم عامل 64 بیتی بوت سیستم عامل 32 بیتی بوت می شود نسخه قابل بوت شدن سیستم عامل
ظرفیت دیسک 9.44 میلیون ترابایت فقط تا ظرفیت 2 ترابایت اندازه دیسک 2 ترابایت به عنوان تخصیص نشده علامت گذاری شده است و قابل استفاده نیست ذخیره سازی
در صورت پشتیبانی از بوت UEFI، عملکرد عالی ارائه می دهد عملکرد کمتری نسبت به GPT دارد کارایی

 

جدول بالا عملکرد MBR در مقابل GPT را نشان می دهد. با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، در صورت پشتیبانی از بوت های UEFI، GPT از نظر عملکرد بسیار برتر است. همچنین مزایای ثبات و سرعت را فراهم می کند و عملکرد سخت افزار را افزایش می دهد که تا حد زیادی به دلیل ساختار UEFI است.

اجازه دهید برخی از جزئیات دیگر در مورد MBR و GPT را نیز بررسی کنیم.

بخش بعدی این مقاله در مورد یافتن مناسب ترین بین MBR و GPT برای SSD صحبت می کند.

 

MBR در مقابل GPT در SSD

هنگامی که یک درایو به ویندوز وصل می شود، کاربران باید بین سبک های پارتیشن بندی MBR و GPT انتخاب کنند.

  • درایو SSD یا Solid-State در مقایسه با هارد دیسک دارای فاکتور قیمت بالاتری است. SSD ها به طور فزاینده ای برای ذخیره سازی داده ها محبوب شده اند. انتخاب سبک پارتیشن MBR یا GPT تا حد زیادی به ظرفیت SSD بستگی دارد.
  • MBR از نظر چندین بخش و ظرفیت دارای محدودیت های جدی است. بخش های منطقی تنها 32 بیت را نشان می دهند و فضای ذخیره سازی قابل استفاده برای MBR تنها تا 2 ترابایت است. اگر فضا بیش از 2 ترابایت باشد، به عنوان فضای تخصیص نیافته برچسب گذاری می شود و نمی توان از آن استفاده کرد.
  • از طرف دیگر GPT اجازه 64 بیت و فضای ذخیره سازی 9.4ZB را می دهد. این همچنین معادل این واقعیت است که GPT می تواند از تمام فضا تا هر ظرفیتی استفاده کند.
  • یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود این است که تفاوت زیادی در عملکرد SSD و HDD وجود دارد. SSD در مقایسه با HDD قادر است ویندوز را بسیار سریعتر بوت کند. برای به حداکثر رساندن این مزیت سرعت، به سیستم‌های مبتنی بر UEFI نیاز است که GPT را به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند.

انتخاب بین GPT در مقابل MBR نیز تا حد زیادی به سیستم عامل بستگی دارد. درایوهای SSD با آخرین نسخه‌های ویندوز 10 سازگاری بیشتری دارند. اگر از SSD در ویندوز XP استفاده شود، می‌تواند طول عمر و عملکرد درایو را کاهش دهد. این به این دلیل است که ویژگی TRIM در دسترس نیست.

بنابراین، برای انتخاب بین GPT در مقابل MBR برای SSD، فاکتورهای ذکر شده در بالا باید به سرعت در نظر گرفته شوند. GPT به وضوح انتخاب معقول تری برای SSD ها دارد.

 

چگونه بفهمیم رایانه شما دارای MBR یا GPT است؟

مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: برای باز کردن ابزار مدیریت دیسک، عبارت Disk Management را تایپ کنید.

مرحله 2: روی شماره دیسک راست کلیک کنید.

بررسی GPT و یا MBR بودن هارد دیسک

مرحله 3: “Properties” را انتخاب کنید.

بررسی GPT و یا MBR بودن هارد دیسک

مرحله 4: برگه “Volumes” را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است انتخاب کنید.

بررسی GPT و یا MBR بودن هارد دیسک

 

بررسی GPT و یا MBR بودن هارد دیسک

 

سوالات متداول

اجازه دهید اکنون به چند سؤال متداول که کاربران هنگام انتخاب بین Master Boot Record در مقابل جدول Partition GUID دارند نگاهی بیاندازیم.

 

سوال 1) کدام MBR یا GPT بهتر است؟

پاسخ: انتخاب MBR یا GPT بستگی به تعداد پارتیشن‌هایی دارد که می‌خواهید ایجاد کنید. MBR فقط تا 4 پارتیشن اصلی محدودیت دارد، در حالی که GPT امکان ایجاد حداکثر 128 پارتیشن اصلی را دارد. بنابراین، برای ایجاد پارتیشن های بیشتر، GPT مناسب ترین انتخاب است.

 

سوال 2) آیا می توان MBR و GPT را با هم ترکیب کرد؟

پاسخ: ترکیب MBR و GPT فقط در سیستم هایی که از GPT پشتیبانی می کنند امکان پذیر است. GPT به یک رابط UEFI نیاز دارد. هنگامی که UEFI در یک سیستم پشتیبانی می شود، مهم است که پارتیشن بوت باید روی دیسک GPT باشد. با این حال، هارد دیسک های دیگر می توانند MBR یا GPT باشند. یک گروه دیسک پویا می تواند هر دو MBR و GPT را در خود جای دهد.

 

سوال 3) آیا ویندوز 10 GPT یا MBR است؟

پاسخ: تمامی نسخه های ویندوز می توانند درایوهای GPT را بخوانند، اما در صورت نبود UEFI بوت شدن امکان پذیر نیست. آخرین سیستم عامل مانند ویندوز 10، MAC از GPT استفاده می کند. لینوکس همچنین دارای پشتیبانی داخلی برای GPT است.

 

سوال 4) آیا UEFI می تواند MBR را بوت کند؟

پاسخ: UEFI می تواند از MBR و GPT پشتیبانی کند. این به خوبی با GPT کار می کند تا از شر اندازه و تعداد محدودیت پارتیشن MBR خلاص شود.

 

سوال 5) حالت UEFI چیست؟

پاسخ: UEFI مخفف Unified Extensible Firmware Interface است. این یک رابط نرم افزاری است که قادر به تعمیر سیستم های کامپیوتری در غیاب سیستم عامل است.

 

سوال 6) آیا اگر GPT به MBR تبدیل شود، احتمال از دست رفتن داده وجود دارد؟

پاسخ: در صورت تبدیل از GPT به MBR یا MBR به GPT از طریق Disk Management، لازم است تمامی پارتیشن ها قبل از تبدیل حذف شوند. در صورت استفاده از یک برنامه شخص ثالث، در طول تبدیل GPT به MBR یا MBR به GPT، داده‌ای از دست نمی‌رود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله، ما دو سبک مهم پارتیشن بندی دیسک را مورد بحث قرار داده ایم.

هدف این مقاله برجسته کردن مزایا و محدودیت‌های MBR و GPT برای خوانندگان ما است. ما همچنین مقایسه ای بین GPT و MBR انجام داده ایم تا برای خوانندگان ما درک ویژگی ها و محدودیت های MBR و GPT در عین انتخاب معقول آسان باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازها : 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.